Alle produkter merket med Holdbart, er garantert laget av økologiske eller gjenbrukte stoffer.

Holdbart er miljøvennlig og nærprodusert.

tisdag 5 januari 2010

Starten för Holdbart

Jag har nu äntligen bestämt mig för att sy mer!! 

Jag vill göra kläder både till min egen lilla familj och till andras. Jag syr redan en del som jag ger bort, men jag vill gärna sy till fler som vill ha. Det känns bra att ha kläder som man vet inte är producerade av barn eller människor som arbetar under slavförhållanden. I rapporten Skitne Klær sammanfattar Per-Erik Schulze (Norges Naturvernforbund) och Tor Bjarne Christensen (Miljøjournalen) det såhär:


"Vår undersøkelse av tekstilmerker og –forhandlere
viser at det er god grunn til å tro at barnearbeid,
uakseptable arbeidsforhold og overdreven
bruk av miljøgifter fortsatt er utbredt i tekstilproduksjonen."


Dessvärre gäller inte bara detta sömnaden av kläderna, utan även produktionen av själva tygerna. Bomull är en av värstingarna, men tyvärr finns det få återförsäljare av ekologiska tyger. Oftast är det då frågan om enfärgade, lite tråkiga tyger som är till salu. Jag hoppas innerligen att det snart blir fler roliga tyger i ekologisk bomull. Tills dess skall jag hur som helst göra mitt bästa för att spåra upp ekologiska tyger att sy snygga kläder och annat av. Jag kommer också att leta på Fretex och loppmarknader efter fina tyger att återanvända.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...