Alle produkter merket med Holdbart, er garantert laget av økologiske eller gjenbrukte stoffer.

Holdbart er miljøvennlig og nærprodusert.

torsdag 4 mars 2010

Sytips (Tutorial) - Att rita av mönster


Jag har fått flera förfrågningar om jag inte kan visa hur man syr. Jag tänkte därför att jag efterhand kunde visa lite hur jag gör när jag syr och lägga ut lite tips. Det bör nämnas att jag alltså inte har någon utbildning på ämnet, utan lär mig medan jag lever.... :)

Här kommer några enkla tips om att rita av mönster från ett mönsterark:

1. Använd gärna ett gammalt duschdraperi om du har det hemma. Speciellt om du ritar av ett mönster som du tänkt använda flera gånger är detta väldigt bra. Ibland kan det också fungera att överföra mönstret till ett gammalt lakan eller annat tyg du aldrig kommer att använda. Detta gäller givetvis också om du ritar ett eget mönster. Annars kan du förstås köpa speciellt mönsterpapper. Nackdelen med dessa är att de ibland inte är tillräckligt breda. Då måste du helt enkelt tejpa ihop flera bitar.   

2. Skriv tydligt på mönstret vad det är, vilken storlek det är och om det är med eller utan sömnsmån (!). Om det är många och lika delar, skriv också vad varje del är. T.ex. "ficka fram", "ficka bak" osv. Även om detta är det första mönstret du ritar av, kanske det kommer fler och då är det svårt att komma ihåg vilket som var vilket.

3. Donera en låda, mapp eller pärm till dina mönster. Du kan lägga varje mönster i en plastficka.

4. Tänk på att storlekar på mönster kan vara lite olika. Framförallt på barnkläder. På samma vis som storlekar i affärer är olika. Om du är väldigt osäker på storleken, kan du kontrollera t.ex. innerbensömmen på mönstret mot innerbensömmen på en byxa som du vet passar. Men tänk också på att ett mönster alltid ser mycket större ut än ett plagg i verkligheten.

5. Om det skall vara stroppar, kantband, hängslen eller likande så är dessa oftast inte utritade i mönstret, utan återges med mått i beskrivningen. Dessa måste du alltså mäta upp själv på tyget.

6. Sömnad är oftast inte något millimeterhantverk. Men tänk ändå på att om du är lite slarvig med mönstret och sedan lite slarvig när du klipper i tyget, kan det lätt bli ganska mycket fel. Försök därför att vara så noggrann som möjligt från början.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...