Alle produkter merket med Holdbart, er garantert laget av økologiske eller gjenbrukte stoffer.

Holdbart er miljøvennlig og nærprodusert.

onsdag 24 mars 2010

Byxor med pingviner - SÅLDA

Dessa byxorna sydde jag till min goda vänninna som ville ge något speciellt till sin syster som snart skall få barn. Hon gillade pingvintyget och ville gärna ha något i brunt, i övrigt fick jag fria tyglar. Jag är riktigt nöjd med resultatet och hoppas att den efterlängtade systersonen vill använda dem!


Mönster och storlek
Mönstret är från boken "Barnetøj du selv kan sy 0-4 år" av Elsebeth Gynther och Bjarne Solberg. Storleken är ca 62.

Material
Det bruna tyget är isoli (vet inte vad det heter på svenska) från Stoff & Stil. Det randiga tyget, tyget med pingvinerna och det bruna kantningstyget är också från Stoff & Stil. Ingen av tygerna är ekologiska eller återvunna, däremot har de legat i mina tyglådor som reststuvar efter tidigare projekt. Jag tänkte ganska mycket på om plagget skulle få bära Holdbart-märket eller inte. Men just nu resonerar jag som så, att det är mer miljövänligt att faktiskt använda upp sina rester än att låta dem ligga kvar i lådorna. Där gör de ingen nytta. I fortsättningen kommer det heller inte att bli så mycket fler stuvar av icke-ekologisk bomull, eftersom jag nästan inte använder det längre.

Övrigt
Jag använde tryckknappar eftersom det är en spädbarnsstorlek. Det blir både bekvämare för en som ligger ned hela tiden och lite lättare att ta av och på. Jag blev riktigt nöjd med stabiliteten i kantningen, det gör att plagget ser och känns rejält och välgjort ut. När jag skulle lägga upp byxorna och fästa resår gjorde jag först på ett annat vis som ledde till en lång sprättarsession. Då lärde jag mig något nytt denna gången också!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...